vineri, 20 iulie 2012

Bibilicile

In urma cu cativa ani, in ograda mea au aparut doua bibilici (pichiri sau pichirele pentru cunoscatori). Cum nu am fost niciodata in apropirea unor astfel pasari am decis sa le studiez si astfel mi-am dedicat peste 3 ani observarii comportamentului lor.
Avand un fizic dezagreabil: cap mult mai mic in comparatie cu al suratei sale, gaina, picioarele scurte cu gheare urate, corp diform, oval, greoi si un cur pe masura, bibilica nu exceleaza la capitolul look pentru ca nici macar creasta, margelele sau ciocul (in general de culoare rosie) nu le pot ridica la nivelul curcanului, de exemplu. Stand prost deci, atat din punct de vedere fizic cat si intelectual (si gaina e proasta, apoi o pasare cu capul mai mic ca al ei), bibilica exceleaza la capitolul galagie. Rar mi-a fost in viata asta sa aud o vietate mai galagioasa ca bibilica isterica. Ei bine, bibilica noastra cocaneste* cat e ziua de mare, facand doar galagie pentru a iesi in evidenta.  Am incercat de cateva ori sa fiu atent la discursul ei cocanitor dat mi-am dat seama ca efortul meu de a o intelege e zadarnic pentru ca, asemenea oricarei zburaoare autodidacte si bibilica rosteste doar vorbe fara rost, intelese doar de ea si asta doar pentru  a i se auzi vocea si a-i acoperi pe a celorlalti,
Un alt lucru surprinzator la bibilica este atitudinea ei in fata pericolului, sau la aparitia unei dificultati. Ei bine, cand majoritatea vietuitoarelor tind sa se ascunda, sa para invizibile, bibilica noastra se intoare cu spatele, fuge (mult spus aand picioarele scurte asa ca mai mult sta pe loc) si continua cocaniturile, atragand mai tare atentia asupra ei. Biblilica nu are rusine si nu se simte prost niciodata. O poti injosi doar scuipand-o direct in ochi si spunandu-i acest lucru "vezi ca te-am scuipat" (nu de alta dar la cat e de proasta s-ar putea sa nu inteleaga gestul in sine). Desi nu face parte din aceeasi familie cu papagalul, bibilica are in general tendinta de a copia doar ca ele, in general isi copiaza suratele mai experimentate astfel ca viata unei comunitati de bibilici e o suita de fapte repetate de fiecare element al cardului.
Desi nu ma asteptam, pe masura ce studiam bibilicile, am inceput sa ma simt tot mai fascinat de modul lor de a fi si am ajuns sa le vizitez aproepe zilnic sa imi mai notez cate o observatie in legatura cu comportamentul acestor senzationale pasarele. Din pacate insa, cu cateva luni in urma ele au decis sa paraseasca gospodaria sis a faca galagie intr-o alta ferma asa ca pe viitor o sa imi schimb obiectul studiului parasind teritoriul pasarilor si intrand in cel al animalelor cu doua tinte principale, porcii si magarii.

* A cocani (vb. intranz.) =  (despre bibilici) A scoate sunete specifice speciei. A face "cocan-cocan"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu